Några orsaker till Titanics svåra undergång
Hur kunde kollisionen med isberget undvikits?
- Om Kapten Smith tagit alla isbergsvarningar mera på allvar och sänkt
farten hade troligen isberget upptäckts i tid för att styra undan
och undvika en kollision. Telegrafen var en nymodighet som mest användes
för passagerarnas bekvämlighet. Kapten Smith litade inte till dessa
varningar utan förlitade sig mera på sin långa erfarenhet.
- Om inte direktören för Titanics rederi Bruce Ismay tryckt på
Smith om en rekordsnabb överfart hade troligen den erfarna Kapten Smith
sänkt farten.
- Om utkiksposten hade haft tillgång till en kikare hade kanske isberget
upptäckts i tid för man skulle haft möjlighet att hinna styra
undan. Vid senare försök visade det sig att isberget måste
ha upptäckts på bara 455 meters avstånd.
- Om inte Titanic varit ett rekordstort fartyg på 46000 ton som körts i snabba 22 knop så hade fartyget svarat snabbare på rodret och bättre kunnat styra undan för isberget. Denna tröghet vid styrningen kom oväntat för officerarna på bryggan som var ovana att styra såhär stora fartyg.
- Om det inte varit så lugnt och stilla väder under olycksnatten med havet
spegelblankt hade utkiken haft lättare att att upptäcka isberget, då hade
nämligen vågorna slagit avslöjande bränningar mot isberget. Den månfria
natten gjorde det extra svårt att se var himmel och horisont möttes.
Hur kunde Titanic klarat sig trots sin kollision med isberget?
- Om Titanic styrts direkt mot isberget av 1:e officer Murdoch istället
för att han försökte gira undan hade troligen bara Titanics
främre båda skott skadats och hon hade aldrig sjunkit. Titanic
var byggd för att hon i ett nödläge skulle klara sig med 5
vattenfyllda skott. Nu fylldes 6 skott.
- Om stålet i fartygskrovet varit mera flexibelt, så som det är
i dagens moderna fartyg, istället för dåtidens extremt hårda
och spröda stål hade skadorna troligen blivit mindre.
- Om Titancs vattentätta skott hade varit öppna mellan varandra
ett däck högre upp hade vattnet inte "spillts över"
och Titanic hade kunnat flyta trots de svåra skadorna.
Hur kunde flera passagerare räddats trots Titanics förlisning?
- Om Titanic hade haft flera livbåtar än sina 16 vanliga och tre monteringsbara hade många flera överlevt. Livbåtarna hade plats för 1178 passagerare medan det fanns 2227 personer ombord. Brittiska sjöfartsbestämmelserna krävde nämligen fortfarande bara 16 livbåtar för alla fartyg över 10000 ton. Konstruktören Andrews hade förberett för flera livbåtar men ägarna till Titanic tyckte fartyget då skulle se överbelastat ut och det behövdes ändå inte flera livbåtar då Titanic med sina vattentäta skott ansågs osänkbart.
- Om officerarna som ansvarade för lossningen av livbåtarna hade fyllt livbåtarna fulla hade många flera överlevt. Då hade det lämnats 2227-1178=1049 personer kvar att dö på Titanic. Som det var nu dog 1523 människor ombord på Titanic. Titanics officerare var rädda för att helt fylla livbåtarna med passagerare då de ansåg att risken för kantring vid nerfirningen var för stor. Vad de inte fått veta är att alla livbåtarna tidigare testats av konstruktören Andrews med fullt manskap och således tålde att firas ner helt fyllda.
- Om de halvfulla livbåtarna hade vänt tillbaka för att plocka upp simmande människor hade flera överlevt. Man avlägsnade sig istället så fort som möjligt av rädsla för att livbåtarna skulle bli överlastade med passagerare. Många passagerare tänkte i denna stund mera på sig själva än anhöriga.
- Om telegrafisten på det närbelägna fartyget California inte tidigare på kvällen stängt av sin radio för natten hade han liksom alla andra hört Titanics enträgna nödrop och California hade kunnat komma till räddning innan Titanic sjunkit.
- Om bara besättningen på det California närmare undersökt ljusen man såg vid horisonten, istället för att missta dessa för fyverkerier så hade officer Boxhall, som sett ett skepp vid horisonten, lyckats med sina försök att med nödraketer och ljusmorse påkalla uppmärksamheten.
- Om Titanics olycka inte skett i april utan senare när havet var varmare hade många flera överlevt. De flesta omkomna drunknade aldrig utan frös istället snabbt ihjäl i det 4 gradiga vattnet.
Men passagerarna på Titanic hade lite tur också
- Det var lugnt och stjärnklart väder denna olycksnatt mellan den 14-15 april 1912. Hade det varit storm och oväder så hade många flera dött. Trots allt gick lossningen och nerfirningen av livbåtarna relativt smidigt i det lugna vädret.
- Hade ett modernt passagerarfartyg av idag kolliderat på samma sätt med ett isberg så som Titanic gjorde hade troligen olycksförloppet gått mycket fortare. Titanics många vattentäta skott gjorde att det faktiskt tog hela 2.5 timme för henne att sjunka. Som belysande exempel kan nämnas en annan hemsk olycka då Estonia i hårt väder 1994 sjönk på knappt en halvtimme.
Titanics skador i skrovet efter kollisionen med isberget
Tillbaka till RMS Titanic
Senast uppdaterad 1999-03-16
Copyright © 1998 Stefan Danielson