Måndagen den 26/2 -
Vatikanmuseumena samt stadsrundvandring i centrala Rom.
Efter frukosten till Termini och metron till Vatikanstaten. Såhär på måndagmorgonen
var det en grym rusningstrafik på tågen och man fick knuffa sig ombord.
Efter ca 20 minuters köande kom vi så in på vatikanens
museum kring 9:30. Entren är dyr och kostar ca 70 kr men det är det
värt!
|
Då Rafael dog år 1520 fann
man den nästan fullbordade Kristi förklaring i hans studio.
Det underbart lysande konstverket placerades vid huvudändan av
den store konstnärens likbår. I den här detaljen svävar
Kristus ovanför marken i en gloria av översinnligt ljus. |
|
Påven Julius II blev imponerad av
Rafaels tidiga verk och valde honom till att smycka sina 4 privata rum
(stanza). Arbetet påbörjades år 1508 av Rafael och
hans elever och tog hela 16 år. Rafael själv dog innan arbetet
var helt fullbordat. Freskerna uttycker renässansens religösa
och filosofiska ideal och gjorde Rafael till en etablerad mästare.
Detaljen är från Helidorus fördrivs från templet
och visar hur Påven Julius II betraktar scenen från sin
bärstol. |
Vi gick först till Pinakoteket som har en utvald samling med det bästa av
renässanskonsten. Här såg vi bla. Rafaels sista målning, den härliga blåa
och med starka färger och fint ljus, Kristi förklaring. Många stora och vackra
gobelänger fanns också liksom en Leonardo DaVinci-målning. Vi gick så vidare
genom museumet bort mot Rafaels stanzer och Sixtinska kapellet. Mer och mer
folk ju närmare vi kom. Så mycket vackert att se på vägen att man blev helt
matt och det var skönt att kunna pusta ut vid salarna med moderna sakral konst
(enkla saker i jämförelse med vad vi sett tidigare). Väl framme i Rafaels
stanzer (rum målade med underbara vägg och takmålningar) visade det sig att
man kände igen flera målningar, tex filosoferna i Athen. Vilken teknik med
en fantastisk djupverkan!
|
Michelangelo freskomålade Sixtinska
kapellets tak för påven Julius II mellan år 1508-1512.Huvudfreskerna
som skildrar Skapelsen och Syndafallet är omgivna av teman från
Gamla och Nya testamentet. På 1980-talet restaurerades taklet
och avslöjade då oväntat klara färger. Detaljen
som visar är Arvssynden, och visar hur Adam och Eva fördrivs
ur Edens lustgård. |
Så till sist kom vi fram till Sixtinska kapellet. Mycket
turister här, knappt man kom in. Men visst är Michelangelos Yttersta
domen och de fantastiska takmålningarna bland det yppersta inom renässansens
konstverk. Vilka färger, så levande med en underbar scenografi och närvaro.
|
|
Den nyrestaurerade, Den yttersta domen,
räknas som den mogna Michelangelo största mästerverk.
Michelangelo arbetade ensam på fresken under sju års tid
fram till fullbordandet år 1541. Målningen skildrar de dödas
själar som stiger upp för att möta guds vrede. Den valdes
av påven Paulus II som en varning till katolikerna under reformationens
förvirring. I en dynamisk känslomässig komposition är
figurerna fångade i en virvelrörelse. |
Trötta i huvudena drog vi vidare ut på innergården för
en stunds paus vid en antik jättekotte i brons innan vidare för att
se etruskisk, grekisk, romersk och egyptisk konst. Vid 13-tiden när
dom stängde var vi ordentligt möra, ändå hade vi bara skrapat lite på
ytan av allt man kan se på dessa enorma utställningssalar. |
|
Laookongruppen markerar en höjdpunkt
i den romerska entusiasmen för antiken. Redan när skulpturen
upptäcktes år 1506 gjorde den starkt intryck på de
verksamma konstnärerna, bla. Rafael och Michelangelo. |
Vi gick över Tibern in mot gamla stan och åt lunch på en liten trattoria
någonstans bland gränderna. God mat men kallt på restaurangen och vi hade
alla blivit mer eller mindre nerkylda. Vädret hade nämligen slagit om och
det var en isande nordanvind och ca 6-8 grader. Detta var vi nu inte riktigt
klädda för. Efter maten var det så dags för vår stora stadsrundvandring.
Jag hade lagt upp en rutt som skulle leda oss förbi optimalt med sevärdheter.
Vi såg bla. Piazza Navona med bla. Bernins tjusiga fontäner, Pantheon (imponerande
gammalt romerskt välbevarat tempel som varit urtypen för många senare kyrkokupoler),
Hadrianus tempel, Gesu-kyrkan, Marcus Aurelius kolonn, Fontana di Trevi
(gigantisk fontän på litet torg), Castor & Pollux, Santa Maria della Vittoria-kyrkan
och torget, Piazza Barberini. Här finns bla. kyrkan Santa Maria della Concezione
med en makaber krypta där man smyckat flera valv med skeletten av 4000 munkar.
Vackert arbete men makabert!
Marcus Aurelius-kolonnen som restes mellan 180-196 ekr
på norra delen av det fd. marsfältet liknar i utförandet
den berömda Trajanuskolonnen. Temat på relieferna är
ett förhärligande av kejsaren genom att visa hans segrar mot
barbarerna i norr. |
Fontana di Trevi, som skapades 1724-1736 efter ritningar
från arkitekten Nicola Salvi. Fontänen förbinder Palazzo
Contis arkitektur med de triumfbågeliknande figurerna vid fontänen
och gör den till en av de mest uttrycksfulla konstverken i Rom. |
På Piazza Barberinis mitt står Berninis
dramatiska och fantasifulla Fontana del Tritone.
|
Väl tillbaka på hotellet blev det en lång varm dusch så nerkylda som vi
var. På kvällen gick vi ut och åt på en finare (och dyrare) italiensk restaurang
bortanför kyrkan St. Maria Maggiore. Jag åt grillade räkor och visst var
det gott men det är oftast mera prisvärt att äta på italienska kvarterskrogar,
sk. Trattorior eller Hosterior än riktiga restauranger.
Tillbaka