Skärgårdsfesten på Tjärö -98

Lördag morgon den 27 juni-98 träffades vi på kajen i Karlshamn för vidare båtfärd med Skärgårdstrafiken ut till Tjärö.
Vi som var med på Skärgårdsäventyret var jag och Jeanette samt Johan, Magnus, Johanna, Palle, Anna, Mats, Mattias, Inger och Jonas.
Det första vi gjorde när vi kom fram till Tjärö var att slå upp tälten och sedan medan de andra ordnade med lunchen satte jag och Jeanette upp frågorna till vår frågesport.
Efter baguetter och öl var det så dags att promenera runt på Tjärö uppdelade i tre lag för att leta upp frågor och besvara allt kring fåglar, fiskar, båtar, knopar och annat kuriosa kring skärgårdslivet. Tävlingen tog nästan 1.5 timme då vissa frågor var knepiga att hitta... Klockan var nu kring 17-tiden och vi drog oss bort mot vår utsedda grillplats. Med tanke på det disiga och dimmiga vädret valde vi att grilla och leka på kvällen framför en stor klippa. Denna värmde sedan lite extra.
Kvällens lekar var bla. att kasta bollar på ölburkar och till allas förvåning (eller?) så vann tjejerna över killarna!
Vi spelade också en hel del Kubb, ett gammalt gotländskt kägelspel som Magnus och Johanna tagit med sig. Det blev inget Boule i år då marken lutade mer än betänkligt (och mera skulle den luta!).

En av våra många lekar, att träffa ölburkar (tomma) med tennisbollar. Svårare än man trodde

På något vis blev det bestämt att tävlingen skulle sluta efter vår hästskokastning då det nämligen stod oavgjort mellan alla lagen efter denna gren. Lagom att sluta med allas vinst! Så tävlingspriserna kommer delas ut vid nästa skärgårdsfest istället.

Vi hade nu alla blivit hungriga (och törstiga) så det var dags att tända grillen och börja med maten. Det fanns grillspett, grillad lax, korvar och annan grillmat. Till det dracks det både öl, vin och andra starkvaror. Det var ju en liten småruggig kväll, typiskt väder för sommaren -98 så att säga... Men elden (och en del annat) värmde gott och snart var det dags för årets sånginsats.

Grillandes våra smaskiga grillspett

Sång vid lägerelden med vår trubadur Mats

Nu förflöt resten av kvällen med att folk sjöng, löste tankenötter, berättade historier och allmänt umgicks!

Men tyvärr slutade den hittills så trevliga natten olyckligt. Detta eftersom Jeanette i mörkret efter midnatt snubblade på stigen till grillplatsen och föll så olyckligt att hennes knä fick ett djupt jack. Turligt nog fanns det en läkare på ön som kunde plåstra om det värsta och sedan skjutsa mig och Jeanette med sin segelbåt in till land. Tack för all hjälp! Vid Järnavik fick vi sedan vidare transport till akuten för att sy ihop såret på knäet. Det var ett elakt sår och vi var i säng sent på morgonen. Övriga festdeltagare hade vaknat sent på söndagen för att efter frukost ta ner tälten och sedan spela mera kubb. Sista timmarna innan färjan vid 13-tiden gick tillbaka till Karlshamn ösregnade det. Men alla våra gäster påstod sig ha haft en kul helg ändå! Dock har vi lovat varandra att alla skall försöka hålla sig friska och krya nästa år, nu vill vi inte veta av flera tråkiga incidenter. Jeanettes knä läkte ihop till sist, ett långt ärr blev hennes bestående minne från Tjärö-98, men å andra sidan har hon så väldigt snygga ben i övrigt...

Hoppas ni alla hade det roligt och att ni gärna kommer på Tjärö-99?

Tillbaka till Tjärösidan

Senast uppdaterad 2000-01-28
Du är besökare [an error occurred while processing this directive], sedan 000128