Tisdagen den 27/2 - Colosseum, Forum Romanum och Capitolium

Idag skulle vi besöka det antika Rom. Det var vindstilla och solen lyste från en klarblå himmel så vi bestämde oss för att promenera till Colosseum (här finns annars en Metrostation). Vi gick förbi Domus Aurea och Trajanus Termer innan vi så kom fram till det väldiga Colosseum.

Colosseum sett från söder

Våra vänner inne i Colosseum

Vy från ovan
Där den konstgjorda sjön som hörde till Domus Aurea legat påbörjade Kejsar Vespasianus byggandet av den amfiteater som vi känner som Colosseum. Namnet kommer från den kolossalstatyn av Nero som stod utanför stadion. Colosseum invigdes år 80 ekr av kejsar Titus. Stadion kunde rymma 70000 åskådare och byggdes i travertinsten med tre olika pelarordningar, från den toskanska, via den joniska till den korintiska.

Och visst var det stort och imponerande, men på något vis hade man redan sett så mycket bilder och film härifrån så man blev aldrig överraskad direkt. Men det är ändå ett måste på varje Romresa! Vi blev glatt överraskade när vi skulle betala entre. Det var gratis! Det visade sig senare att staden Rom hade en kulturhistorisk vecka den här veckan och bjöd på fri entre på alla sina sevärdheter! Det förklarade också alla skolklasser som man stötte ihop med överallt.

Efter Uffe & Camilla försökt köpa chocklad vid en kiosk utanför Colosseum (20 kr för en Snickers!) och upptäckt att det existerar rena turistpriserna vid de största sevärdheterna gick vi vidare in mot Forum Romanum.Här låg det antika Roms hjärta. Mycket har nu grävts ut och att vandra runt här bland ruinerna är en stor upplevelse. Men den kräver en bra guidebok och en bra portion fantasi. Min favorit bland kolloner, triumfbågar och tempelruiner var Konstantins basilika som han lät bygga i början på 300-talet som mötesplats för advokater och affärsmän. En invändig takhöjd på 35 meter är imponerande även idag. Vi vilade så ut för en stund i solskenet utanför kopian av Curian. Skönt att vila fötterna och drömma sig tillbaka för en stund...

Från vänster syns först Faustinas tempel, Romulus tempel och sist Konstantins basilika. Närmast syns Vestalernas tempel.

Utsikt från trappan upp mot Capitolium över Forum Romanum. I bakgrunden syns Colosseum. Till höger ruinerna av Julius basilika.

Mellan Curian (här möttes den romerska senaten) och Faustinas tempel ligger ruinerna av Basilika Aemilia. Närmast syns ruinerna av templet tillägnat Julius Ceasar.
Bild på modell på hur man tror Forum Romanum sett ut. Vy från Colosseum mot Capitolium. Bilden visar Forum Romanum från Capitolium mot Colosseum. Lägg märke till statyn av Nero framför stadion. Bilden visar närmast en del av Circus Maximus. Även delar av kejsarpalatsen på Palatinen och akvedukten som försåg Forum Romanum med vatten. Längst bort syns Colosseum.

Nu började vi bli hungriga så vi gick över Capitolium och irrade in oss i gränderna efter en lunchrestaurang. Väl framme åt vi goda pizzor som hade rikligt med riktig parmaskinka.
Sedan tillbaka till Capitolium (Campidoglio)för att besöka museumena här. Gott om antika skulpturer. Bland annat den berömda Varginnan med diande Romulus och Remus. Här finns även en magnifik antik ryttarstaty i brons av Marcus Aurelius. Uffe och jag hade roligt åt när tjejerna råkade nudda några statyer och vakterna kom springande med ett No, No! Efter någon dryg timme här med bla. Den döende galatern och delar av Konstantins jättestaty så gick vi ut för att se Viktor Emanuelmonumentet, den sk."gräddtårtan". Detta byggdes i början på 1900-talet som minne av Italiens första moderna kung. Storslaget men ändå kallt och stillöst jämfört med antikens palats.
Vi såg också Trajanuskolonnen och ruinerna av Trajanus marknad innan vidare tillbaka till Colosseum och metron tillbaka till hotellet.

Capitolium sett nerifrån. Lägg märke till trappan ritad av Michangelo.

Den antika ryttarstatyn av Marcus Aurelius på Capitoliums torg.

Trajanus kolonn samt Viktor Emanuelmonumentet

Trajanus marknader

På kvällen gick vi ut och åt tidigt vid 21-tiden för att få plats vid den populära eritreanska restaurangen lite norr om vårt hotell (vid Via Gaeata). Rolig middag. Maten var god och ordentligt kryddstark (lammstuvning) som serverades på bröd som påminde om pannkakor. Inga bestick utan man fick äta med hjälp av brödet. Detta var dock inte riktigt Uffes grej...

Tillbaka

Senast uppdaterad 2000-04-16
Du är besökare [an error occurred while processing this directive], sedan 010401