Lördagen den 24/2 - Resan till Rom samt kvällspromenad till Spanska Trappan

Tidigt på morgonen med Kustpilens tåg till Malmö, framme vid 9-tiden och kunde då direkt på stationen checka in och få våra boardingkort. Åkte sedan vidare till Kastrup över Öresundsbron med de fin-fina Öresundstågen. Smidigt med direktincheckning till gaten efter en snabb shoppingrond efter lite vin och öl. Bra flygning med SAS på ca 2.5 timme (kampanjpris för 2650 kr t/r).
Framme på nybyggda Fiumcini Airport utanför Rom vid 13-tiden. Åkte sedan med flygplatståget till järnvägsstationen (Termini) i centrala Rom.
Sådär 200 m utanför järnvägsstationen ligger så vårt hotell, Hotel Rimini (bokat själva via internet på Venere.it). Rummet var litet men helt okej ändå med nyrenoverat badrum, luftkonditionering (som vi fick använda för uppvärmningen) och kassaskåp, tv och kylskåp. I övrigt så var kanske hotellet lite sjaskigt men det var nära till buss och Metro och billigt med 720 kr/rum.
Efter att Jeanette och jag samt Uffe och Camilla i vårt grannrum packat upp så tog vi mellan 16-18 en promenad till Spanska trapppan (Piazza di Spagna). Det var en fin solnedgång och mycket turister på trappan, skönt väder med ca 16 graders värme.
Senare på kvällen lite yatzi och förfest innan vidare till en typisk liten italiensk restaurang. Kanske inte den mysigaste men familjedriven och billig (och såhär dags vid 22-tiden var vi hungriga!). Efter maten (kalvsnitzel/Saltimbocca alla Romana) gick vi till en afrikansk pub i närheten av vårt hotell, billig öl och mysig stämning (vi var de enda vita på puben). I säng vid 01:30 sådär.
Tillbaka
Senast uppdaterad 2000-04-15
Du är besökare [an error occurred while processing this directive], sedan 010401