Söndagen 29/7 - Båtutfärd till Paxos och Antipaxos

Såhär sista dagen på vår resa hade vi bokat utfärd med Vingresor. Det var en båtutfärd till Paxos, Antipaxos för 8000 drh/pers. Klockan 9:45 avgick så vår fina gamla segelbåt Marco Polo. Vi hade tur som hade varit ute tidigt så vi fick liggplatser ovanpå främre durken. Det var soligt och fint väder men gungade ändå en del på vägen ut till Paxos.

Väl framme åkte vi längs kusten och såg öns märkliga stenformationer med ett flertal grottor, stenvalvbågar och skiktade mineraler. Vi stannade till vid en vik med grottor och klart fint vatten för en halvtimmes badstopp. Tyvärr läckte Jeanettes cyklop men jag kan meddela att det var klart fint vatten med mängder av fisk.

Nu gick vår båt vidare mot Antipaxos. Här var det grönare och mindre bebyggt. Vattnet var riktigt turkosgrönt (sandbotten) och en fin vik tog vi ett skönt badstopp på en timme. Underbar snorkling där jag kunde testa av min dykklocka, fridök till 6.5 meter, där nere var det 20.5 grader.

Båten gick nu tillbaka till Paxos och huvudstaden där, Gaia. Där hade vi 2 timmar för oss själva. Vi gick runt lite i byn (för varmt då klockan var kring 14-tiden) och sedan en enklare lunch, Moussaka och sallad.
Vid 16-tiden gick så vår båt tillbaka till Parga. Det hade nu börjat blåsa upp en del så vi kunde använda seglet som hjälpmedel vid hemresan (som blev aningen blöt för oss på främre däck).

På kvällen gick vi ut och letade efter en restaurang som tog Visa-kort (våra grekiska sedlar nästan slut). Tyvärr bara på de allra finaste restaurangerna som man kunde betala med kort. Vi gick till en av de allra bästa, restaurang Rudis strax vid början på hamnpromenaden. Här satt vi högt upp på en balkong och kunde lyssna på den greksika orkestern som åter igen spelade trevlig musik. Tydligen var det en kulturvecka i Parga som inledde högsäsongen i augusti. Såhär sista kvällen märktes det att det var både varmare väder och mera turister, mycket greker och italienare nu.
Vi åt flott med förätter och stekta havsräkor och svärdfiskspett som huvudrätt. Jeanette avslutade med stor smarrig glass medans jag njöt av en whisky.

Tillbaka till hotellet för att packa. Fick även veta att det inte skulle serveras frukost så tidigt på hotellet. Ut på stan alltså och köpte lite joghurt och juice för våra sista mynt.

På måndagen steg vi trötta upp tidigt för att klockan 07:30 gick så bussen tillbaka till flygplatsen. På Preweza flygplats var det varmt, svettigt, trångt och de flesta turister var irriterade på varandra.
Maten på hemresan var god och dom visade Chocalat som film. Landade på Sturup klockan 13:30 svensk tid. Kom hem till Karlshamn vid 16-tiden. Trötta men nöjda efter en skön veckas semester!

Tillbaka

En av alla grottor på Paxos