Onsdagen 25/7 - Vandring till Lichnosstranden

Idag hade vi bestämt oss för att försöka hitta vägen till den andra stora stranden, Lichnos Beach. Vi gick iväg vid 11-tiden.
Man går ner till hamnpromenaden, går vänster (söderut) och följer vägen nära havet så länge det går. Vägen viker sedan inåt land och går förbi en campingplats innan vägen slutar vid olivträdskogen. Följ markeringen till höger mot Lichnos. Efter ett tag blir stigen en liten grusväg.
Skön promenad nu uppför berget genom lummiga olivlundar.
Efter ytterligare någon kilometer så kommer man fram till bebyggelse och följer då vägen till höger ner mot Lichnos. En underbar utsikt väntar över viken med berg som stupar brant på sidorna och en guldgul kilometerlång strand längst ner. Promenaden tog en dryg timme, ca 4-5 kilometer.

På Lichnos hyr vi solstolar (2000 drh för två personer) och njuter av solen. Vattnet är fortfarande kallt. Till lunch äter jag en jättegod Calamare fritti medan Jeanette äter Pastitsio. Sol och bad hela dagen...

Vid 17-tiden tar vi sedan en taxibåt tillbaka till Parga (800 drh/person). Resan tar ca 30 minuter och visar vilka vackra klippor och berg som omger Parga.
På kvällen klädde vi upp oss och gick till en av Pargas allra bästa och finaste restauranger, Restaurang Castros. Denna ligger högt uppe på berget strax under infarten till borgen. Detta ger gästerna en jättefin utsikt över Pargas hamninlopp. Mysigt och romantiskt…

Som vid alla middagar i Parga åt vi först förrätt. Tror vi åt tsatziki och grekisk sallad. Till huvudrätt åt jag svärdfiskfile (gott) och Jeanette åt en Gilthead (smakar ungefär som gös) som var bland det bästa hon ätit! Till det drack vi gott vin.
Vid slutet av middagen blev det extra romantiskt då strömmen försvann i hela Parga. Som tur var hade vi ätit upp och kunde njuta av tystnaden och mörkret. Tydligen inte helt ovanligt i Parga så en liten ficklampa kanske är bra att ha med sig i packningen. Efter ca 35 minuter när vi precis kommit tillbaka till hotellet så kom så ljuset tillbaka. Avslutade kvällen med en drink och lite yatzi.